berberopdefilippijnen.reismee.nl

“We Damascus Foundation wish you a merry Christmas and a happy new year”

Allereerst wil ik iedereen bij deze een hele fijne kerst toewensen en alvast een goed 2010!

Ik moet zeggen dat de tijd wel heel snel gaat en ik realiseer me dat ik al een behoorlijke tijd niets geschreven heb... Bij deze een update.

Heel Damascus is al maanden volop in kerstsferen. De keuken, de office en de dorm waar de jongens slapen zijn omgetoverd tot een ware kerststal en de ouders van de DLC kinderen streden tijdens het kerstfeest afgelopen zondag in twee groepen om de 'best-christmas-decoration-award'. Beide scholenlokalen waren tot in de puntjes verzorgd met kransen, kersttakken, en allerlei andere kerstige versieringen. Het is niet zo dat de versieringen ingeslagen worden zoals bij ons de kerstballen, engeltjes, etc. Alle decoraties zijn handgemaakt en in de meeste gevallen vervaardigd van lege blikjes, kapotte cd's, gedroogde taken of ander afval materiaal. Ik sta er echt van te kijken hoe creatief iedereen ermee is.

Niet alleen qua decoraties is de kerstsfeer voelbaar, ook de muziekkeuze staat overal al maanden op de 'all I want for Christmas is you' stand. En dan kunnen wij natuurlijk niet achterblijven. Met de Damascus familie zijn we weken geleden begonnen met het instuderen van Christmas Carols voor de 'Caroling' (het bij rijke gezinnen langsgaan om een paar carols te zingen en in het beste geval vervolgens een flink bedrag in ontvangst te nemen). Twee weken geleden zijn we begonnen. Met zijn allen in het donker in de jeepney (onze nieuwe jeep heeft gekleurde lampjes, heel gezellig dus), langs de verschillende huizen om heel uitbundig de nummers te zingen en vervolgens hard te juichen wanneer de gulle gever ons maar liefst 500 of 1000 pesos doneerde. Ik moet zeggen dat, afgezien van de temperatuur, het kerstgevoel helemaal in me naar boven komt wanneer we met zn allen enthousiast staan te zingen onder een fantastische sterrenhemel en Vikay het slotakkoord ''We Damascus Family wish you a merry Christmas and a happy new year' erin gooit.

Afgelopen zondag hadden we de hele dag kerstfeest. ‘s Ochtend voor de DLC kinderen en de ouders en ‘s middags voor de Damascus family. We hadden lootjes getrokken en ik had Tay Gah, een van de koks. Ik had twee kussenslopen gekocht waarop ik hem en zijn gloednieuwe vriendin getekend had, helemaal in love. Hij werd er een beetje verlegen van, maar was gelukkig wel heel blij met zijn cadeau. Naast de gift exchange hadden twee jongens spelletjes georganiseerd en moest iedereen een performance geven. Met alle meiden hadden we een dans gemaakt op het zeer originele 'all I want for Christmas is you'. Het spelletjes- en dansfestijn eindigde natuurlijk in een oude vertrouwde karaoke avond. Helaas werd de feestvreugde bruut verstoord terwijl ik net met alle overtuiging het overgevoelige 'my heart will go on' stond te zingen. De stroom viel uit. Achteraf maar goed ook, want de volgende dag moesten we heel vroeg op. We gingen op trip naar het strand in Bataan ter gelegenheid van Irene's afscheid. Erg leuk dat we vroeg in bed lagen, iets minder dat we onze tas moesten pakken in het pikkedonker...

De volgende dag vertrokken we in twee jeepneys vol met eten, tassen, tenten en het overgrote deel van de Damascus family. Aangekomen werden we verblijd met een prachtig strand en een echt vakantiegevoel! Tijdens het opzetten van de tenten kwamen we erachter dat er nogal wat onderdelen misten, wat erop neer kwam dat Ilona, Irene en ik in alleen een binnentent zonder haringen en matjes sliepen... Maar goed, sommige jongens hadden niet eens een tent of iets wat erop leek. Al met al waren het drie heerlijke dagen. Op het strand hangen, zwemmen, schelpen en krabben zoeken, spelletjes doen in het zand, van de prachtige zonsondergang genieten, vanuit je bed direct in de zee springen, etc.

Na drie dagen kwamen we helemaal voldaan terug om ons vervolgens ons op kerstavond voor te bereiden. Dat is hier nogal een big deal. Eerst naar de nachtmis en daarna eten, veel eten. De band van de kerk had gevraagd of Irene en ik tijdens de avondmis in het koor wilden zingen. Natuurlijk wilden we dat. Zodoende stonden we ‘s avonds in een afgeladen kerk alle mogelijke Christmas Carols en een aantal tongbrekende tagalog nummers te zingen. Erg leuk!

Wat minder goed nieuws, ik ben tussen alle bedrijven door alweer 26 geworden. Leuke bijkomstigheid was wel dat ik allemaal leuke en lieve berichtjes en kaartjes van jullie kreeg. Bedankt hiervoor! Mijn verjaardag hier was een hele bijzondere ervaring en is breeduit gevierd. Het begon ‘s ochtends vroeg al toen de jongens 'happy birthday' stonden te zingen voor onze deur. Vervolgens kwamen er allemaal DLC kinderen me thuis allemaal bloemen brengen voor m'n verjaardag. Voor hen had ik overdag spelletjes georganiseerd met aansluitend spaghetti eten (een ware traktatie voor alle filipino's). Zaterdag had ik samen met de andere Damascus members die in November jarig zijn een groot diner en feest georganiseerd. Uiteraard met karaoke!

Naast alle kerst- en verjaardagsvreugde moest er natuurlijk ook gewoon gewerkt worden. Afgelopen weken heb ik me bezig gehouden met het 'Hygienic skills project'. De laatste tijd viel het me steeds vaker op dat de kinderen hun handen niet wassen, ze niet altijd fris ruiken en soms op de grond plassen in plaats van op de wc. Een tijdje geleden heb ik met jullie gedoneerde geld (van onder andere mijn afstudeerborrel) tandenborstels, tandpasta, bekers, handdoeken en zeep voor de kinderen gekocht. We hadden een aantal lessen gestart waarin de kinderen leerden hoe zichzelf te verzorgen en ik had iemand uitgenodigd die een workshop aan de ouders en kinderen kwam geven over verzorging en voeding. Ook kregen ze les in tandenpoetsen en handenwassen. Erg leuk om te zien hoe kinderen enthousiast kunnen worden van handen wassen en tanden poetsen. Ze stonden te dringen om ook maar het 'handen-was-dansje' te leren. Elke dag kunnen ze nu de geleerde vaardigheden in de praktijk brengen. Ik heb namelijk ingevoerd dat voor elk ontbijt en lunch de handen gewassen moeten worden en erna de tanden gepoetst moeten worden. Vooralsnog doen alle kinderen het heel braaf en is het ‘s ochtends in de keuken heel vrolijk met alle gekleurde tandenborstels en bekers. Het belangrijkste is uiteraard dat de kinderen nu allemaal fris en fruiting zijn! Namens hen hartelijk bedankt! (Op de Damascus site staat een kort verslag en zijn een paar foto's geplaatst: http://www.damascus.org.ph/news_details.php?id=55). De Damascus site staat nu trouwens ook bij de links vermeld.

Alvast een goed uiteinde toegewenst voor iedereen!

Pap, mam, ik zie jullie dinsdag op het vliegveld!

Liefs Berber

Reacties

Reacties

Hanith

He Burpie! Fijn weer ff wat te horen! Keep us posted :)

Geertje

We wensen je veel sterkte toe om die laatste dagen, zo zonder je ouders, goed door te komen.
Ik geloof overigens dat je dat heel best lukt!
Blijf wel regelmatig wat schrijven, voor ons leuk, maar voor jezelf voor als je oooooit weer eens hier zult zijn, ook heel leuk.
We wensen je nog een heel goede tijd en een goede jaarwisseling, met veel plezier en gezondheid!
We zullen op je toosten!
Tiem en Geertje

Bea

Dag Berber,
fijne kerst nog al is het bij jou misschien voorbij, dan ben ik te laat. alvast een goeie jaarwisseling dan, ik ben benieuwd hoe dat bij je zal gaan. Veel plezier hoor en ik mail je gauw als mijn "loupe"???? in de computer opgelost is., liefs Bea

woukje

Berber een gelukkig nieuwjaar en fijne tijd met jou ouders toegewenst.

Jitske

He Berber,

Wat is de tijd snel gegaan zeg! Wat mooi om te lezen dat je nog steeds uit volle borst liedjes aan het zingen bent en hiervoor elke mogelijkheid aangrijpt:) En wat leuk dat ze daar aan kerst doen.

Ik was dit jaar ook weer eens in Nederland en dat was fijn. Ook naar de kerstnachtdienst gegaan, waar mijn moeder in voor ging. Alleen had de kerk zelf niet echt sfeer. Vandaag even bijkomen in Utrecht van alle familiebezoekjes en ik ga morgen met Roeland naar Maastricht. We hebben daar een hotel geboekt en gaan nog even met zijn tweeen er op uit.

Zo te horen vermaak je je erg goed en komen je ouders dus ook al snel langs. Geniet er maar lekker van en hoop snel weer iets te horen op je blog!!

xx

Klaas en Adrie

Ha die Berber,
Fijn weer wat van je te horen. We hebben genoten van je verhaal en foto's. Heel veel plezier straks met je ouders. Wij hebben het gisteren ook erg gezellig gehad bij Corrie en Jan. Mark Peter en Moureen waren er ook! Uiteraard raakten Mieke en Jaap niet uitgepraat over hun toekomstige vakantiereis.
Berber voor 2010 heel veel liefde, gezondheid en geluk gewenst. Lieve groet Klaas en Adrie

Corrie en Jan (Vries)

Hoi Berber,

Bedankt voor je schitterende verhaal en foto's. Als je dit leest sta je waarschijnlijk op het punt om naar de letter D te gaan. Je ziet wij zijn goed geinformeerd. Berber heel veel plezier met je ouders tijdens hun verblijf bij jou op jouw stekkie daar in het verre Damascus. Maar ook een heel goed 2010 gewenst.
Veel liefs Jan _ Corrie

Alie

Hoi Berber,
Leuk om weer een verhaal te lezen, van het ene feest naar het andere. het minder goede nieuws valt gelukkig nog wel mee.
Het weer lijkt me heerlijk daar, hier is het op dit moment erg koud, er wordt alweer over een elfstedentocht gesproken, dan weet je het wel!!!
Veel plezier met paps en mams en voor het nieuwe jaar alle goeds gewenst.

Groeten van ons allemaal.
ps. foto,s zijn ook erg leuk

Alie

Mariska

Berber! Gelukkig nieuwjaar! Ik hoop dat je een leuke jaarwisseling hebt gehad. Maar er weer een mooi jaar van. XX Mariska

Malou

Leer je mij ook het handen-was-dansje? Daar zou ik ook om staan te springen, klinkt heel gezellig! Wat maak je overal een feestje van, echt heel leuk om te horen en iets wat ik natuurlijk al wist... Je eigen reis komt al in zicht, maar gelukkig heb je nog even tijd om hier je dingen te doen en de kinderen blij te maken. Succes en vooral veel plezier nog op de Filipijnen!

Dikke kus van Malou.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!