berberopdefilippijnen.reismee.nl

Karaoke, karaoke en karaoke!

Celine Dion, Whitney Housten, Ace of Base, Alanis, the Beatles, etc. Ik heb ze allemaal geimiteerd tijdens mijn Filippijnse karaoke-doop vorige week. De gelegenheid was de eerste verjaardag van Mary, het dochtertje van Tina, een van de Damascus collega's. Bij haar thuis stond de apparatuur (en uiteraard ook een hele tafel vol met eten) al klaar. Met de hele Damascus familie gingen we op bezoek en deden we ons tegoed aan alle lekkernijen en de zangkunsten van de visite (en onszelf). Natuurlijk kreeg ik de microfoon ook in de hand gedrukt en kon ik het overgevoelige 'my heart will go on' ter gehore brengen. Wat heerlijk om mijn grote liefde voor karaoke niet meer onder stoelen of banken te hoeven schuiven! Gewoon de hele middag karaoke-en en niemand die het irritant vindt, wieha!

Naast karaoke moet er natuurlijk ook gewoon gewerkt worden. Vorige week ben ik met de leerkrachten de buurt rondgegaan om leerlingen van de DLC thuis te bezoeken. Erg leuk om de kinderen ook in hun thuissituatie te zien. We hebben foto's gemaakt van de kinderen, hun familie en hun huis, zodat we de thuissituatie wat beter in beeld konden krijgen.

Twee dagen later hebben we een 'Milo Olympic' georganiseerd, oftewel een spelletjesochtend met aansluitend Milo (filippijnse chocomelk) drinken. Grappig om te zien dat spelletjes die ik als 'oud hollands' zou kwalificeren toch niet zo hollands blijken te zijn. Zo doen filippijnse kinderen ook gewoon aan zaklopen (natuurlijk wel met rijstzakken), lepel-met-ei estafette, stoelendans, touwtrekken, etc. Al met al was het een groot feest en vonden de kinderen het helemaal leuk. Vooral toen ze aan het eind van de ochtend een heuse Nederlandse ballon kregen.

Naast dergelijke activiteiten ben ik nu bezig mert het curriculum vast te leggen. Om ideeen te krijgen en te kijken welk curriculum andere scholen gebruiken heb ik vorige week een tripje naar drie preschools in de buurt georganiseerd. Op elke school kregen we een rondleiding en kreeg ik de mogelijkheid vragen te stellen en de lesprogramma's in te zien. De volgende dag hebben we het bezoek geevalueerd en heb ik de leerkrachten gevraagd na te denken over dingen die ze gezien hadden die we misschien ook in de DLC kunnen gebruiken. Als ik weer terug ben uit Cebu gaan we denk ik een en ander concretiseren.

Over Cebu gesproken. Ik vertrek morgen voor twee weken naar Cebu om Nienke op te zoeken en om een ander project van Filibata in de buurt te bezoeken. Het gaat om een high school op een klein bounty eiland (oh, wat vervelend). Ook meteen een mooie gelegenheid om mijn nog steeds reflecterende benen aan de zon bloot te stellen.

Vorige week zaterdag hebben we een door de tyfoon getroffen gebied bezocht en hebben we de ingezamelde spullen uitgedeeld. Hartelijk dank voor jullie donaties! Van het geld hebben we noodles, melk, sardientjes en andere etenswaren gekocht. De hele week waren we druk met het inpakken van pakketten. Elk pakket bestond uit wat kledingstukken, een zak rijst en andere voedingsmiddelen. Op zaterdagochtend vertrokken we met zn allen in twee jeepneys volgeladen met 550 pakketten richting rampgebied. Onderweg zagen we de restanten van het natuurgeweld, ondergelopen straten en huizen en veel troep. De eerste bestemming was een highschool omgebouwd tot evacuatiecentrum. De mensen stonden al voor de hekken te dringen om een pakket in ontvangst te nemen. De foreign volunteers (waaronder ik) mochten de pakketten uitdelen. Heel bijzonder om ter plaatse concrete hulp te kunnen bieden. De mensen waren allemaal erg dankbaar en blij. Uiteindelijk hebben we drie evacuatiecentra bezocht en hebben we 550 families kunnen helpen.

Eenmaal terug in Damascus is het gek te beseffen dat je eigenlijk heel makkelijk weer overgaat tot de orde van de dag. Er had zich een leerkracht gemeld die graag vrijwillig in de DLC wilde komen werken. Afgelopen maandag heeft ze een proefles gegeven en ik was onder ander degene die mocht beoordelen of we haar zouden aannemen. Uiteindelijk hebben we besloten dat ze mocht blijven. Ik mag beslissen welke taken ze krijgt. Voor komende weken heb ik haar wat afgebakende taken gegeven en als ik weer terug ben ga ik haar denk ik wat structurele taken geven.

Tot zover weer een update. Foto's kan ik helaas nu niet plaatsen. Nanay Bessie heeft mn usb geleend waar alles opstaat. Volgende keer komen er foto's! En dan misschien ook wel Cebu vakantie foto's!

Oh ja, voor het geval jullie mij misschien een pakketje willen sturen, doe dat niet naar het adres dat ik eerder vermeld heb. Pakketjes kunnen ivm veiligheids redenen beter naar Robert, de Damascus director, gestuurd worden:

Robert G. Tiangco

Tot de volgende keer!

Liefs Berber.

Jitske

He Berber,

Wat fijn om te horen dat je zoveel families hebt kunnen helpen. Lijkt me ook raar dat je in feite zo dicht bij deze mensen woont en er aan de andere kant niet zoveel van merkt. Ben je van plan vaker het gebied te bezoeken?

Maar je bent dus ook druk bezig om zaken op poten te zetten. Staan de mensen van de school er voor open of hebben ze een nonchalante houding? Het zou fijn zijn als ze er ook echt iets mee doen.

Hier alles goed. Het wordt wel kouder en donkerder. Vandaag een uur erbij, dus das wel relaxed. Kon ik lekker een uur extra slapen. Op het werk alles goed. Ik ga waarschijnlijk 1 dag per week ergens op locatie zitten voor een half jaar, maar dat is even afwachten. Ik ben nu bij Roeland in Groningen en gisteren met mijn ouders bij IKEA geshopt. Kussentjes en andere zaken gekocht. Niet allemaal even noodzakelijk, maar wel leuk om te hebben.

Succes Berber met alles en als ik tussen de regels door lees heb je volgens mij geen last van heimwee:)

xx

Jitske

He Berber,

xx

Nienke en Sander

Hey Berber,

Dat klinkt allemaal weer fantastisch! Echt goed dat je na de tyfoons hulp hebt kunnen verlenen door de pakketten uit te delen.

Sander was nog benieuwd of de leerlingen nog wel eens een corrigerende tik krijgen op een Filipijnse school. Hopelijk horen we dat nog van je!

Wij zijn nu in Oost-Borneo, Semporna. Erg grappig, want dit is vlak bij de Filipijnen! Ik kan nog net niet naar je zwaaien.

Nog veel plezier daar en op Cebu!

Kus,

Sander en Nienke

Klaas en Adrie

Ha die Berber,
Wat leuk weer een berichtje van je te ontvangen. Echt geweldig dat je hulp hebt kunnen bieden. En ja, het zingen dat zit je in het bloed.........daar maak je jezelf en anderen blij mee! Veel succes en plezier met alle activiteiten en groetjes van Klaas en Adrie. doei doei

Charski

Hey lieve Berb!
Het klinkt alsof je het erg naar je zin hebt! Mooi zeg! Indrukwekkend lijkt me dat om naar zo'n getroffen gebied te gaan. super dat je zelf hulp kon bieden aan de mensen aldaar! Ik dacht direct aan jou toen ik weer las over nieuwe overstromingen.
Anyway, veel succes en take care!!

Miriam

Hi Berber,

Wat een foto's & verhalen, zwaar jaloers maak je me ermee!
Ik werk nu full time bij Jettepet (32 uur), volgend jaar wel zeker van plan wat anders te gaan doen (studie of een HBO-baan).
Camiel vroeg vorige week nog naar je, je krijgt zijn groetjes ;)
Ik wou je in ieder geval heel veel plezier wensen op je verjaardag morgen! &geniet van alle dagen daar, hier is de wintertijd alweer in gegaan..

Liefs uit huize Billi!!

Klaas en adrie

Er is er een jarig hoera hoera, dat kun je wel zien dat is...................................Berber!!!!!!!!!!1Hieperdepiep Hoera!!!!!!!!!!Zo zullen ze je vandaag ook wel toegezongen hebben, en wij doen dat met z'n tweetjes dunnetjes over! Wat maak jij wat mee. Geweldig om je foto,s met commentaar te bekijken en lezen. Veel plezier en lieve groetjes Klaas en A3