berberopdefilippijnen.reismee.nl

Hulp gevraagd voor slachtoffers Tyfoons...

Lieve allemaal,

Zoals jullie misschien al wel gehoord en gezien hebben in het nieuws hebben de Filippijnen het nog steeds zwaar te verduren. Tyfoons en overstromingen zijn het nieuws van de dag en er komen steeds meer getroffen gebieden bij. De hulp vanuit de regering gaat voornamelijk uit naar de plaatsen die het laatst getroffen zijn, maar de eerder getroffen gebieden hebben uiteraard ook nog steeds hulp nodig. Bij ons in de provincie (Bulacan) zijn bijvoorbeeld gebieden waar de mensen hun huis niet in kunnen omdat alles nog onder water staat en waar het drinkwater besmet is. Eigenlijk kan ik wel zeggen dat we hier in Damascus erg veel geluk hebben gehad. En het is soms heel onwerkelijk te beseffen dat mensen hier in de buurt niet dat geluk hadden en nu zonder huis, kleding en drinkwater zitten. Om deze mensen te helpen gaan we volgende week met de Damascus familie naar een getroffen gebied hier in de buurt om geld, kleren en andere bruikbare spullen te brengen. We staan de helft van onze rijst af en iedereen is al druk bezig met het inzamelen van spullen en geld. Nu weet ik dat ik jullie al eerder om een bijdrage gevraagd heb, maar toch wil ik vragen of jullie misschien een (klein) geldbedrag over hebben voor de getroffen gezinnen bij ons in de buurt om hun bestaan weer enigszins leefbaar te maken. We gaan het geld en de spullen persoonlijk brengen en kunnen dus met eigen ogen zien waar het terecht komt. Je kunt je donatie storten op mijn rekeningnummer (3214 75 046 tnv A.W. van Dalfsen). Als je geld wilt overmaken zou je mij dan eerst willen mailen hoeveel je overmaakt, dan kan ik het (mocht het nodig zijn) eerst even voorschieten. Alle beetjes helpen! Alvast heel erg bedankt namens Damascus!

Het enige wat we hier op Damascus van het noodweer meekrijgen is het regelmatig uitvallen van de electriciteit. Soms duurt het twee uur voordat we weer stroom hebben, soms een week. Vorige week zaten we bijvoorbeeld zeven dagen zonder electriciteit. Dat betekende dat alle activiteiten vanaf de namiddag in een sfeervol kaarslicht plaatvonden: eten bij kaarslicht, gitaar spelen bij kaarslicht, scrabbelen met de jongens bij kaarslicht, etc. De afwezigheid van stroom zorgde er ook voor dat we op den duur geen water meer hadden en moesten douchen met een emmer water (opgehaald door een van de residents..). Behoorlijk back to basic dus...

Ondanks alle vreselijke berichten, gaat het leven hier natuurlijk gewoon door en begin ik ondertussen al aardig te wennen aan het Filippijnse leven. En wonder boven wonder, ook aan het rijst eten. Ik werd laatst nog geprezen omdat ik voor een tweede keer rijst opschepte. Hulde voor Ate Burber! Verder leer ik steeds meer over de Filippijnse specialiteiten. Een daarvan is “Halo halo”, een melkachtige zoete drank met ijs, vruchten en bruine bonen. Gekke combi, maar eigenlijk best lekker. De Filippijnse bananen-loempia is een van mijn favoriet en de mango’s (de nationale vrucht) zijn hier goddelijk!

Eigenlijk pas ik heel goed in de Filippijnse cultuur. Ze houden hier namelijk heel erg van zingen. Op elk moment van de dag hoor je ergens in de omgeving wel iemand een liedje zingen met behulp van een karaoke apparaat. Zonder enige gene gooien de mensen hier al hun ziel en zaligheid in het zingen van (over het algemeen zeer gevoelige) songs. Zo ook de stoere jongens hier. Een van hen heeft zijn zangkunsten al vastgelegd op mijn mobiel en een andere resident zingt de hele dag het lied “she’s so vulnerable”. Als je iemand vraagt om een liedje te zingen is dat geen probleem en word je met alle liefde en gevoel toegezongen. Ik doe natuurlijk gezellig mee en heb dan ook al vaak het (zeer gevoelige) “het is een nacht” ter hore gebracht. Binnenkort gaan we een karaoke machine huren en dan kan het feest pas echt beginnen…

Een andere reden waarom ik heel goed in deze cultuur pas, is het feit dat ze hier van een witte huid houden. Hoe witter, hoe beter. Ik mag geen shorts aan, omdat de jongens dan teveel naar mijn mooie witte benen kijken (wieha! eindelijk kan ik de blits maken met mijn melkflessen – ik mag gelukkig wel kniebroeken aan). In de winkels worden alle verzorgingsproducten dan ook gelabeld met “whitening”: whitening dagcreme, whitening bodylotion, whitening scrub, etc.

Minder goed nieuws is dat ik afgelopen week een oorinfectie heb opgelopen, waarvoor ik naar een oorspecialist ben geweest. De tocht erheen was eigenlijk al een avontuur op zich. De bus die we normaal gebruiken was kapot, waardoor de kok me aanbood om met de motor te gaan… En daar ging ik, achterop de motor door de rijstvelden, wieha! Vervolgens door het hectische verkeer bestaande uit toeterende tricycles en jeepney’s. Het verbaast me elke keer weer dat iedereen precies schijnt te weten hoe te handelen in de verkeerschaos. Aangekomen bij de kliniek kreeg ik oordruppels, een hele batterij aan pillen en de opdracht om volgende week terug te komen. Dat was afgelopen donderdag. Dit keer geen motoravontuur, maar met de gerepareerde bus en het marktteam mee, waardoor mijn controle bezoekje uiteindelijk de hele dag in beslag nam. Maar ach, zitten in een bus en naar buiten kijken is hier eigenlijk al een ervaring op zich, dus heb ik me maar niet drukgemaakt over mijn planning die hierdoor in de soep liep. In ieder geval een teken dat ik ook aan de Filipino-time gewend begin te raken…

Tot de volgende keer! (Dan heb ik waarschijnlijk foto's van het getroffen gebied dat we gaan bezoeken en kan ik laten zien waar de donaties precies heen zijn gegaan).

Liefs Berber

Mariska

Hi Burber sexy legs,

Ik heb 25 euro overgemaakt. Het is niet veel, maar je kan in ieder geval iets te eten en kleding voor hen kopen.

Wat leuk dat je je zo thuis voelt! En dat je ondanks alles toch altijd mensen hoort zingen :). En wat een leuke uitje zeg, naar de oorarts :) , desondanks hoop ik dat het snel weer goed gaat met je oor!

Veel succes volgende week!

XX Mariska

Charleen

Ha Burb!

Jeetje wat een avonturen maak jij mee zeg. Vooral nu in deze tijden met hevig natuurgeweld. Gelukkig ben je ongedeerd en kunnen jullie anderen helpen!

Wat een belevenissen en wat schrijf je 'aantrekkelijk'.

Maarre, die melkflessen daar maak je dus mooi even de blits mee! Geniet er lekker van zou ik zeggen:)

Hey tot mails,

Liefs,
Charleen

Jitske

He Berber,

Goed om even wat van je te horen. Ik moet de hele tijd aan je denken, maar gelukkig is er niets met je gebeurd. Wat goed dat je je zelf probeert wat aan de situatie te doen. Top!

Zo te horen pas je inderdaad goed bij de cultuur:) Ik heb ook nog wel twee melkflessen in de aanbieding. ha ha.

Succes met alle dingen die je daar doet.

xx Jitske

Malou

Lieve Berber, erg blij om te horen dat het goed met je gaat! En wat heerlijk dat je gewoon lekker kan zingen en vooral ook toegezongen wordt! Veel plezier en vooral heel veel succes en sterkte met alle hulp die je kunt bieden.
Ik (samen met alle anderen) denk aan je!
Dikke kus, Malou.

Klaas en Adrie

Ha die Berber, fijn om te horen dat het goed gaat en dat je wat aan het leed dat de mensen daar overkomt kunt doen! Geweldig dat jullie veel zingen, misschien zit een musical er in !?
Dinsdag veel succes en hou je haaks!
Lieve groet, Klaas en adrie

Daniële

Berber,

Wat ben je super bezig daar! Ik draag graag een steentje bij, ik heb je het bedrag gemaild.

Een kort berichtje want ik heb de nodige scriptiestress (woensdag inleveren!). Volgende x uitgebreider

Tot snel, Daan

Caro

Hai Berbs,

Wat goed dat jullie zoveel doen voor iedereen daar! Hoop dat je oorontsteking al wat minder wordt... Succes met alles en geniet van je melkflessen ;)!

Kus Caro

Ellen&Elicia

Haiii berber...:D Ik zat ff op je site te kijken wat leuk ;) En wat heb je al veel verhalen erop staan...Erg grappig dat je nu de show steelt met je mooie witte benen haha erg grappig. Nou ik kom binnenkort wel ff weer langs. Morgen word Elicia alweer 2 jaar dus een feestje :D Nou lieverd heel veel plezier en succes nog in de Filippijnen en voorzichtig zijn he?? Een heulle dikke koes van Elies en een knuffel van mij !!!