berberopdefilippijnen.reismee.nl

Tyfoon en overstromingen...

Lieve allemaal,

Hier even een berichtje om te laten weten dat ik ok ben, ondanks dat ik zaterdag de hele dag in het door overstromingen getroffen Manila zat.

Het regende de hele dag al in Manila afgelopen zaterdag, maar we hadden niet echt door dat de overstromingen zo heftig waren. Toen we uit de mall liepen om naar huis te gaan liepen we wel tot onze enkels in het water en was het een heksenketel in het openbaar vervoer. Eenmaal in de overvolle bus naar DRT duurde het twee uur voordat we vertrokken. Iedereen vroeg zich af waarom het zo lang duurde, totdat we op de tv voorin de bus het laatste nieuws zagen. Noodsituatie uitgeropen in Manila, hevige overstromingen, etc. Jullie hebben het vast allemaal al gehoord. Heel bizar om in Manila te zijn en vervolgens het rampnieuws over Manila te zien... Kon het haast niet geloven. Verder hebben we eigenlijk weinig van de calamiteiten meegekregen. De enige hinder die we ondervonden was een vertraging van 12 uur. We hebben in de bus moeten overnachten en kwamen de volgende dag om 5 uur s ochtends op de markt in Angat aan, vanwaar we een tricycle naar Damascus hebben genomen. De mensen waren al volop bezig met het opzetten van de markt en dus hadden we de mogelijkheid om even wat eten te halen (het diner hadden we namelijk overgeslagen, we dachten wel thuis te kunnen eten...). Het was nog half donker en de stroom was uitgevallen door de tyfoon, dus waren alle kraampjes verlicht met kaarsen. Heel aparte sfeer zo supervroeg in de morgen... Onderweg in de tricycle zagen we wat de tyfoon in de buurt had aangericht: Omgewaaide bomen, ingestorte huizen, enorme rotsblokken op de weg. We moesten twee keer de tricycle uit omdat de weg vol lag met puin en bomen. Aangekomen op Damascus was het een grote ravage. Gelukkig geen ingestorte huizen of overstromingen, maar overal lagen takken en bladeren. We hebben het geluk dat we in de bergen zitten en zodoende geen last hebben van overstromingen. We hadden voordat we weggingen de luiken niet dichtgedaan, dus in ons huis was het ook een bende. Plassen water op de grond en al mijn boeken die ik op tafel had laten liggen waren kletsnat... Maar goed, niks vergeleken bij wat andere mensen hebben moeten doorstaan.

Gisteren was ik in Baliuag, een nabijgelegen dorp, waar de storm veel erger had huisgehouden. 73 doden en nog 11 vermisten... Ik zag vanuit de tweede verdieping van een schooltje de rivier die de overstroming had veroorzaakt. Vreselijk om te zien en te horen wat het natuurgeweld allemaal had aangericht.

Omdat er donderdag een nieuwe tyfoon wordt verwacht, is er geen school deze week. Voor de gezinnen wel spannend, omdat sommige in gevaarlijke gebieden wonen. Zo woont een meisje uit een van de DLC klassen tegen een heuvel aan, waar afgelopen weekend rotsblokken rakelings langs het huis vlogen.

Het enige waar we hier last van hebben is dat we al twee dagen geen electriciteit hebben. Ik kan nu even op de computer omdat er een generator heel hard naast me staat te razen. Verder is het op Damascus gelukkig tyfoon-proof, zolang we de luiken maar dichthouden. Misschien dat een aantal gezinnen hier nog wel komen schuilen...

Ik houd jullie op de hoogte!

Liefs, Berber.

P.S. Bedankt trouwens voor al jullie reacties! Erg leuk!

Reacties

Reacties

Jan & Corrie Hoogakker

Lieve Berber,

Hartstikke fijn dat wij weten dat je gezond bent en de tyfoon overleefd hebt. Wij schrokken ons rot toen wij het hoorden en durfden daarom je moeder ook niet te bellen om de paniek niet te vergroten. Veel sterkte en wijsheid met de komende tyfoon. Bedankt hoor voor je mooie ooggetuigen verslagen.

Groeten van ons en tot horens.

Jan & Corrie

Daniële

Berber,

Wat goed dat je een berichtje hebt kunnen sturen. We maakten ons inderdaad zorgen hier. Gelukkig heb je zelf niet zo veel hinder ondervonden, maar wat vreselijk om de gevolgen voor andere mensen te zien. Ik hoop dat het donderdag mee valt, en dat er veel mensen bij jullie kunnen schuilen. Geruststellende gedachte dat je hoog en "droog" zit.

Veel sterkte!!

Liefs, Daan

Caro

Ha Berbs,

Goed te horen dat je ok bent!! Sterkte daar!

Liefs Caro

Veer

Hi Berb,

Weet niet of je mijn sms nog had gehad? Ik hoorde het nieuws en schrok er wel een beetje van, gelukkig gaat alles goed en valt het bij jullie mee! Hoop dat het donderdag meevalt.

Dikke kus, Veer

mariska

Hi Berb,
Goed om te horen dat het goed met je gaat. Ik schrok ook van het nieuws. Ik hoop dat de volgende tyfoon mee gaat vallen! Sterkte de komende week.
Liefs, Mariska

Sjirkje

Hee meis!

Inderdaad goed om te horen dat alles ok met je is. Wat heftig en eng om zoiets van zo dichtbij mee te maken! Ik kreeg echt kippenvel toen ik het op het nieuws hoorde, erg onwerkelijk dat jij daar dan zit! Hopelijk gaat het morgen meevallen. Pas goed op jezelf en de mensen om je heen en houd ons op de hoogte voor zover dat mogelijk is!

Kus Sjirkje

Nienke

Hoi Berber,

Fijn om te horen dat het goed met je gaat. In Vietnam (en nu in Maleisie) zagen we de overstromingen al op het nieuws, dus ik maakte me al een beetje zorgen over je! In Oost-Maleisie schijnt er ook een tyfoon aan te komen. Waarschijnlijk komt deze na de Filipijnen richting Maleisie. Gelukkig zitten wij nu nog in het westen! Houd ons op de hoogte!

Kus,

Nienke

Hanith

Wat een enge verhalen allemaal... Pas goed op jezelf meissie! Neshika!

Asia en Jos

Goed om te horen dat het allemaal goed gaat. We maakten ons enigzins zorgen na alle
rampspoed berichten uit jouw regio. Het moet inderdaad bizar zijn om dat mee te maken.

Sterkte!

Charleen

Jeetje Ber, ik was wel een beetje ongerust hoor! Wat een gebeurtenissen daar aan de andere kant van de wereld. Vandaag een aardbeving op Sumatra! Hopelijk is het natuurgeweld soon voorbij.

Take care mate!

Liefs,
Charleen

Jitske

He Berber,

Doe je wel voorzichtig. Wat een verhaal zeg. Ik hoorde het op het nieuws, echt bizar.

Hoop dat je goed op let en voorzichtig doet. Wel vervelend dat de school dicht is en je ook nog eens zonder elektriciteit zit. Maar zoals je al aangeeft zijn er mensen daar die veel heftigere dingen meemaken op dit moment.

Succes!

xx

Malou

En nu zie ik vanochtend op het nieuws dat Indonesie zwaar getroffen is, hebben jullie daar ook schokken van gehad? Het is echt fijn om een bericht van je te hebben gekregen, maar ben nu ook wel weer heel benieuwd hoe het met je is en waar je zit. Lieve Berber, pas goed op jezelf en de mensen die je daar kunt helpen.
Liefs, Malou.

Klaas en Adrie

Fijn om te horen dat het goed met je gaat. Wat lijkt het me moeilijk om dit allemaal mee te maken. Het is so wie so een hele onderneming, maar dit verwacht je toch niet. Berber heel veel sterkte, en veel lieve groetjes
Klaas en Adrie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!