berberopdefilippijnen.reismee.nl

Verblijf op Damascus

Lieve allemaal,

Hier het eerste berichtje van mij vanaf de Filippijnen! Zondagmiddag ben ik samen met Nienke uit Amsterdam vertrokken om aan ons grote avontuur te beginnen. We vlogen samen naar Hongkong, waar onze wegen zich scheidden. Zij nam het vliegtuig naar Cebu en ik vertrok naar Manila. Hier werd ik opgehaald op een speciale ophaalplaats (lees: weg met aan de ene kant letters van het alfabet waar de passagiers onder de beginletter van hun naam kunnen staan met aan de andere kant schreeuwende en zwaaiende Filippino's die de aandacht van de aangekomen passagiers proberen te trekken). Gelukkig stond er voor mij ook iemand te zwaaien en zo stapte ik in de auto en kon mijn Filippijnenavontuur beginnen. We moesten dwars door Manila om op de plek van bestemming te komen. Ik keek mijn ogen uit in de auto. Overal raasden felgekleurde jeepney's (typisch Filippijns vervoersmiddel: een tot bus omgebouwde jeep met allerlei versieringen) voorbij en toeterden alle andere auto's en bussen je bijna de oren van het hoofd. Regel: wie het hardst toetert of afsnijdt heeft voorrang. Voordat we de bergen ingingen, was het plan eerst te lunchen bij de ouders van Robert (de directeur van Damascus, die me ophaalde). Hier aangekomen heb ik mijn eerste Filippijnse eten gehad. Het zal de meeste niet verbazen, rijst! Maar gelukkig ook een heerlijke omelet, 'stewed pork' en overheerlijke tropische vruchten. Vervolgens gingen we op weg naar Damascus, mijn verblijfplaats. Onderweg keek ik wederom mijn ogen uit. We reden door een prachtige omgeving met rijstvelden, palmbomen en gekleurde huisjes. Het viel me op dat alles ontzettend groen was. Eigenlijk niet heel verwonderlijk hoorde ik later. Het had namelijk twee weken voordat ik kwam aan een stuk door geregend. Maandag was de eerste zonnige dag sinds tijden (heeft zo moeten zijn blijkbaar.. ). Uit eindelijk kwam ik redelijk uitgeput van de lange reis aan op Damascus. Damascus is oorsronkelijk een verblijfplaats voor drugsresidents waar ze traning krijgen om vervolgens de maatschappij weer in te kunnen. Sinds kort is er ook een schooltje opgericht waarin jonge kinderen uit arme gezinnen kleuteronderwijs kunnen volgen en waar ik komende tijd ga werken. Op het terrein bevindt zich ook een ' governance house', waar ik verblijf. Aangekomen op Damascus werd ik hartelijk ontvangen door de staff, de leerkrachten en de jongens. 's Avonds om 19.00 gingen we met z'n allen gezamenlijk eten. Er was minder goed nieuws omdat er twee jongens waren weggelopen, maar ook goed nieuws omdat er een nieuwe vrijwilliger van Filibata was gearriveerd (ik dus). Of ik wel even naar voren wilde komen om mezelf voor te stellen en om mijn werkzaamheden voor de komende vijf maanden toe te lichten. Een andere vraag was 'what's your talent? Show it'. Daar drong iedereen zo op aan met als gevolg dat ik met een enorme jetlag voor 30 mensen acapella een liedje stond te het zingen. Gelukkig kreeg ik een groot applaus...

Vandaag heb ik voor het eerst de kinderen gezien en meegelopen met de lessen. Wat een schatjes zeg! Gezegend met een stralende lach en gehuld in mooie uniformen beginnen ze de dag met een ontbijt. Vervolgens is het tijd voor ochtendgymnastiek en de begroeting van de leerkrachten. Dit keer ook ' Good morning teacher Burbur' (Berber is wat lastig uit te spreken). Het geheel wordt afgesloten met het zingen van het volkslied (ondertussen hijst een van de kinderen de vlag). Dan begint de schooldag, waarin ik vandaag gezellig heb meegedaan met alle activiteiten. Na de ochtend wilde de leerkracht gelijk feedback en tips voor verbetering. Ik heb overlegd en besloten eerst maar eens een weekje te observeren en te kijken hoe iedereen hier alles doet, voordat ik me daar mee bezig ga houden.

Vanmiddag hebben we een tripje met een busje gemaakt over slingerende bergweggetjes dwars door adembenemende landschappen. Uiteindelijk kwamen we op een marktje terecht, waar ik door iedereen aangestaard werd. Blanken zien ze namelijk niet zo vaak. En dan heb je aan mij wel een hele goeie.... Ik wilde een droogrek voor m'n was kopen op de markt. Vikay (een van de leerkrachten) begeleidde me door smalle steegjes volggepropt met etenswaren, kranten, snoep en noem maar op. Uiteindelijk kwamen we op twee vierkante meter terecht die was volgestouwd met wasmanden, schoonmaakmiddelen, klerenhangers en zo ook een droogrek.

Tot zover mijn belevenissen de eerste dagen. Zaterdag staat een tripje naar de rivier gepland met de staff en de jongens. Ik ben benieuwd!

Ik houd jullie op de hoogte!

Voor degenen die mij een kaartje oid willen sturen, mijn adres is:

Damascus Foundation, Inc.
Pulong Sampaloc, Dona Remedios Trinidad
Bulacan, Philippines 3009


Ik heb ook een nieuw Filippijns nummer: 639165771998.

Tot de volgende keer!

Liefs vanuit de Fillipijnse wereld,

Berber.

Reacties

Reacties

Veer

Hey Berb,

Super om je eerste avontuur te lezen! Ik denk dat je daar een mooie tijd tegemoet gaat. Hopelijk krijgen we binnenkort de prachtige foto's van dit land te zien.

Liefs Veer

Daniële

Kumusta ka Burbur!

Wat een handig vliegveldophaalsysteem!
Doe je zelf ook mee met het ochtendgymastiek? Dan zal je meer sporten dan dat we ooit in Groningen hebben gedaan. r
En ik stem ook voor foto's!

veel plezier!

Jos

Hey Berber,

hartstikke mooi dat je goed bent aangekomen en dat alles goed is gegaan met het ontvangst. Het klinkt als een bijzonder continent en ik ben dan ook benieuwd naar de foto's.

Geniet ervan!

Jitske Cnossen

He Berber,

De eerste dagen zitten er op! Moest zondag wel even aan je denken. Maar tot nu toe klinkt het allemaal goed en ben je goed opgevangen. Leuk om je enthousiasme te lezen, ik kan zo je stem er bij bedenken, ha ha.

Maar dat je kon zingen wist ik natuurlijk al. Ik heb gisteren ook mijn eerste zangles gehad en dat was erg leuk. Hij zei dat ik snel een aantal dingen kon verbeteren, dus dat klinkt goed. Verder ben ik bezig met mijn businessplan en ben ik het rapport voor Ontmoet Afrika aan het afronden. (What's new:))

Nou meissie, succes met lesgeven en je tripjes en tot mails!

xx

anneke

Hey! tjee dat je daar nu echt zit zeg! Nog last van cultuurshockverschijnselen of valt dat mee? Wel onwerkelijk als je daar ineens voor een groep onbekenden een aria staat op te voeren! Wat tof dat ze gelijk feedback wouden, dat gaat helemaal goedkomen, jou kennende heb je feedback zat :)
Geniet & werk ze!
x
(nog immer scriptiënde)
anneke

Jan & Corrie

Hoi Berber of moet ik Burbur zeggen?

Leuk dat je al zo vlug verslag doet. Wij volgen je avontuur met groot genoegen. Veel sterkte en vooral plezier.

jan & Corrie

Lammie

Hee "blanke" Bert, supertof om te lezen! Volgens mij ga je je daar de aankomende maanden wel vermaken, of niet?! Observeer ze de eerste week, hou ons op de hoogte van al je belevenissen en bovenal: have fun! xx vanuit Epe

Malou

Tja, wat voeg ik hieraan toe. Moest ook wel behoorlijk aan je denken zondag. Goed om te horen dat je gelijk je vuurdoop met zingen daar hebt gehad en natuurlijk indruk hebt gemaakt!
Mooie verhalen, houden wij blijkbaar allemaal van.
Tot snel dan maar.
Liefs, Malou.

Mariska

Hi Berber,
Wat een gaaf verhaal. Ik ben blij dat de reis goed is verlopen en aan de foto's te zien heb je een heel mooie en relaxte vreblijfplaats. Wat grappig dat ze meteen naar je talent vroegen, een heel positief motivatie middel en het werkte je heb meteen een mini optreden gegeven :). Heb je internet in de buurt of moet je naar een ander dorp? Tot je volgende verhaal of foto's. Have fun!
XXX Mariska

Char en Ka

Lieve Burbur,

We genieten van je verhaal en de foto's, leuk om te zien hoe je daar de komende tijd leeft. Veel geluk en plezier in Damascus.

Groeten van je grootste fans,

Ka en Cha

Annelies

Hey Bert (of is dat ook Burt)!

Hoe gaat ie!? Klinkt weer echt als Berber allemaal :). Leuk die foto's, kindjes blijven altijd schatjes... Thanx nog voor de knuffel, je ouders hebben het goed overgebracht haha. Vette toeval dat ik net belde. Alles gaat goed hoor in Genemuiden, heb ik even voor je gecheckt. Pas goed op jezelf en geniet ervan.

Kus van Zus en groetjes van Paul.

Alie

Hoi Berber, prachtige foto,s en goede verhalen, volgens mij ga jij je daar wel vermaken.
Heel veel plezier!!!
groetjes uit Westenholte.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!